torsdag 21 januari 2010

Evernote - var sparade jag nu den där anteckningen?

Evernote låter dig spara alla dina anteckningar på ett enda ställe, fullt sökbart och du behöver aldrig bry dig om var du lagrade det. I stället för att lagra små worddokument eller textfiler här och där från möten och dylikt kan du använda en enda plattform för alla former av anteckningar, toppenbra. Ännu bättre blir det av att all information synkroniseras automatiskt via webben, så om du har flera klienter ser du alltid samma information. Funkar lika bra på din dator som på din iPhone (om man nu hade en iPhone!) och man har alltid samma informationsmängd i alla kanaler. Lägger man till något i telefonen syns det sen på datorn automatiskt (dock ej i realtid).


En trevlig feature är Evernotes web clipping, där du i en browser kan markera något, sen högerklicka och välja "add to Evernote". Då blir det automatiskt en ny anteckning i Evernote, med en tydlig länk till varifrån informationen klipptes. Det finns saker jag inte gillar med Evernote också. T ex så tycker jag att det är dåligt att det inte finns bra funktionalitet för att dela anteckningar med varandra, tycker också det är synd att det inte finns stöd för sökindexering mha Google Desktop. Har tidigare provat Microsofts motsvarighet (OneNote) men av någon anledning gillar jag Evernote bättre.

Länk: http://www.evernote.com/

1 kommentar:

  1. Ytterligare en pryl som jag själv använder ganska flitigt är att maila till mitt evernote-konto. Det går att skapa en evernote-adress och när man mailar till den så poppar den up i ens notebook - perfekt för att lägga saker på "att göra listan" eller vidarebefodra resebokningar som man mottar via mail.

    SvaraRadera