söndag 24 januari 2010

Keepass - om du har för många lösenord

Det var inte förrän jag började använda Keepass som jag insåg hur många olika typer av användaridentiteter och lösenord man egentligen har. Keepass är föredömligt enkelt att använda, du skapar en fil där du lagrar alla dina lösenord, sen räcker det med att bara kunna ett enda lösenord för att öppna filen. Man behöver inte ens installera något program, det räcker med en liten enkel EXE-fil som exekveras direkt.


Keepass hjälper också till att skapa nya lösenord, så man behöver inte ha samma lösenord överallt (vilket annars oftast lätt blir fallet). Totalt har jag i dagsläget 215 poster i min lösenordsfil, som självklart är väldigt väl säkerhetskopierad, om den förstördes skulle jag vara helt vilsen :)

Länk: http://keepass.info/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar