lördag 23 januari 2010

Lightroom - håll koll på dina bilder

Om jag får välja ett enda program att jobba med så är det nog Adobe Lightroom som är favoriten. Det är helt fantastiskt! Jag jobbar ju mycket med bilder och Lightroom är en lösning för att hålla koll på alla dina bilder. Du kan använda det för att snabbt få en överblick, för att välja ut, för att sätta nyckelord, för att bildbehandla och betygsätta.

Lightroom har ett gränssnitt som skiljer sig en del från Windows normala metafor, men när man väl lärt sig så är det väldigt intuitivt och kraftfullt. Om man jämför Lightroom och Photoshop så kan man säga att de kompletterar varandra, den största skillnaden är att Lightroom är gjort för att du enkelt ska kunna hantera många bilder samtidigt och Photoshop framför allt bygger på att du ska behandla en bild i taget.

I skrivande stund har jag 23 729 bilder i vår privata bildsamling, ganska mycket faktiskt, vi har varit flitiga på att plåta (och scanna). Än mer galet är väl att vi har 1 300 unika nyckelord som vi kan använda för att söka på bilderna, jag måste erkänna att det är lite knasigt. Men vi gillar bilder!

Länk: http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/

1 kommentar:

  1. Peter D:
    Använder också Lightroom. Det har en ganska hög inlärningströskel skall påpekas och man bör använda det ganska regelbundet för att inte tappa bort sig. Jag laddade ned en on-line kurs för den som hjälpte förklara hur det fungerar.
    Ett stort aber är att Lightroom ännu inte har face recognition så som tex finns i Picasa. När det kommer så finns inte anledning att ha något annat än Lightroom.

    SvaraRadera