söndag 13 februari 2011

AutoHotKey - för dig som gillar genvägar!

Förstår inte att jag klarat mig utan det här verktyget tidigare. AutoHotkey låter dig med ett enkelt scriptspråk definiera olika saker som ska hända när du trycker på vissa tangentbordskombinationer på datorn - supersmidigt! Funkar bara i Windows, men globalt där så oavsett vilket program du har öppet gäller genvägarna. Lite nördigt, jag vet, men sån är jag! Du kan t ex

  • Öppna vissa program eller dokument
  • Göra så saker händer - jag har t ex skapat en global genväg för att skicka ett mail
  • Ändra på saker - jag har t ex definierat en kombination som automatiskt tar bort allt format på texten i ditt clipboard, inget mera paste-special här inte
  • Expandera uttryck när du skriver dem, t ex när du skriver "mvh" expanderas det automatiskt till "med vänliga hälsningar"
  • Massor av mer grejer

Du kan också spela in macros utan att använda scriptspråket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar