fredag 1 juli 2011

Synka och ta backup i molnet - Sugarsync

Jag har råkat ut för ett antal datorkrascher det senaste halvåret, funderar på om det är något knasigt med vårt elnät i huset. Hur som helst så har jag fått en spark i rumpan att förbättra min egen offsite-backup av alla bilder och annat viktigt (som jag tidigare kört via FTP till en kompis med halvhyfsade SLA:er). Dropbox är en toppenlösning, men har tyvärr en del begränsningar såsom att ha max 100 GB lagring och att man inte dynamiskt kan välja vilka kataloger som ska synkas. I stället har jag valt att använda mig av Sugarsync, en lösning som liknar Dropbox väldigt mycket men som ger "lite mer". Har köpt 250 GB lagringsutrymme där och håller nu på att ladda upp bilder för fullt (i skrivande stund har jag 11 242 filer kvar att ladda upp). Sugarsync låter dig helt fritt välja de kataloger på en dator eller mobil enhet som ska synkas till molnet, samt vilka andra av dina enheter som ska få lokala replikor av dessa kataloger. På så sätt kan du helt fritt bestämma vilka kataloger som ska synkas mellan datorer och vilka som endast ska backupas. Smart!

En annan trevlig funktion är att så fort jag tagit en bild med min telefon så synkas denna upp till Sugarsync och direkt till mina datorer och andra enheter. Appropå bilder, min mamma klagar lite på mig ibland då jag inte alltid är supersnabb med att lägga upp aktuella bilder på barnen (längre). Nu har jag i stället gett henne läsrättigheter direkt till våra bildbackuper (som självklart Sugarsync automatiskt fixar tjusiga bildgallerier av) så nu tror jag hon blir glad.

Smidig tjänst - testa!

p.s. Självklart använder jag liksom många andra Dropbox också, men numera främst som tjänst för att dela filer med andra då denna tjänst är mer spridd än Sugarsync. För saker jag endast delar mellan mina egna enheter blir det mest Sugarsync i framtiden. d.s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar