onsdag 17 augusti 2011

Virtuella platser i Remember the Milk


Mitt favoritverktyg för att hantera alla mina uppgifter (privata såsom jobbrelaterade) heter Remember the Milk. Verktyget har stöd för att associera uppgifter med platser, vilket är ganska praktiskt. Man kan t ex lägga in "Kista Galleria" för uppgiften "Kolla på Galaxy Tab 10.1", sen plingar telefonen till när man är i Kista Galleria alldeles automatiskt. Personligen använder jag inte denna GPS-funktionalitet så mycket, utan främst konceptet kring virtuella platser.

Genom att skapa platser med namn såsom "Dator", "Telefon" och "Ledningsgruppsmöte" och sen skapa smarta filtrerade listor på dessa platser förenklar jag liver avsevärt. När jag t ex går från T-banan till kontoret tar jag upp telefonen och kollar på uppgifterna som har location:Telefon. Supersmidigt!

Ibland kan två platser behövas samtidigt, t ex att man måste göra en sak med datorn när man är hemma. I dessa fall väljer jag alltid att tagga uppgiften med den mest restriktiva av platserna, i detta fallet "Hemma".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar