måndag 16 januari 2012

Chatta med icke-IBM:are med Sametime

Jag jobbar ju på IBM och vi använder oss av vår interna lösning Sametime för att chatta och ha elektroniska möten mm. Har nyligen upptäckt ett sätt där man kan använda samma klient för att chatta med kunder som också använder Sametime, t ex SEB där jag just nu sitter och jobbar som konsult. Genom att ansluta till en publikt tillgänglig Sametimeserver på Internet kan man komma åt varandra, väldigt smidigt!

I mina tester har jag använt mig av Lotus Greenhouse, som är gratis tillgänglig för alla efter att man registrerat sig. Efter registrering behöver man som sagt koppla upp sin Sametimeklient mot denna server (utöver den vanliga Sametimeserver man använder internt på sitt företag). Gör så här:

1. Välj File > Manage Communities. Det borde stå något i stil med "Add New Server Community..." på en stor knapp, klicka på den.

2. Fyll i fälten i bilden nedan. Server community type ska vara "Sametime" och du använder dina användaruppgifter från Lotus Greenhouse.


3. Gå över till Server-tabben och fyll i information enligt följande. Host server ska vara sametime.lotus.com och porten ska vara 80.


4. Klicka sedan på Connection-tabben och klicka bort "Use global connection settings...". Använd "Direct connection using HTTP protocol". Se nedan.



5. När du lagt till denna server är det bara att söka reda på dina nya kompisar på samma sätt som vanligt, antingen via namn eller via deras användar-ID som de använt. Väldigt smidigt!

Enjoy!

.pli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar