söndag 13 november 2011

Paranoid backup

Det är oklart exakt varför, men jag är en aning paranoid när det gäller förlust av data och speciellt då alla våra bilder som jag lagt ner enorma mängder tid på. Har under åren försökt mig på en rad olika lösningar för att säkerställa att jag har kvar all data, oavsett vad som händer. Har tagit ett tag, men nu tror jag att jag hittat min optimala lösning, så varför inte dela med mig av den? Mina huvudsakliga krav:
  • Backup ska tas automatiskt, jag ska inte behöva göra något aktivt för att det ska hända
  • Backup ska tas ofta, gärna omedelbart när en fil förändras
  • Backup ska tas offsite, känns extra viktigt nu när vi bor i villa
  • Det ska vara enkelt att kontrollera att backuper faktiskt tas
  • Det ska vara enkelt att återställa data från en backup
Det absolut viktigaste kravet är det första, för min erfarenhet är att om det inte är automatiskt så sker det inte. Man är helt enkelt för lat för att göra manuella backuper (i alla fall jag!). Nedan en bild som beskriver min nuvarande lösning.


Jag bygger min lösning på tre hörnstenar:

  1. Speglade serverdiskar - Den primära arbetskopian av alla bilder och filmklipp ligger på en server hemma i ett krypin under trappan. Denna server bygger på Windows Home Server och har en inbyggd funktionalitet för att duplicera lagring över flera diskar, så att man per katalog kan specificera att alla filer alltid ska ligga på två diskar parallellt. Rent användarmässigt ser man bara en katalog, men i bakgrunden ligger allt viktigt duplicerat.
  2. Spegling till molnet -Från serverns disk(ar) speglas sedan alla viktiga bilder, egna filmklipp och dokument till SugarSync. Detta sker i realtid, så fort jag skapar, uppdaterar eller raderar en fil på servern så replikeras detta till SugarSync, som också sparar de 5 senaste versionerna av en fil under obegränsad tid (till skillnad från Dropbox). Jag har just nu ett konto på 250 GB på SugarSync, kostar en krona eller två men det är det värt.
  3. Inkrementella lokala backuper -Varje vecka tar jag en automatiserad inkrementell backup av alla bilder mm till min mediadator. En aning överdrivet kanske, men jag vill helt enkelt inte lägga allt i händerna på SugarSync, känns skönt att ha en lokal backup också.
De flesta jag pratar med tänker sig en backuplösning främst för att skydda mot att hårddisken på deras dator går sönder. Detta är ett av skälen, men det finns flera. Nedan listar jag några av de hot jag själv försökt att hantera med min lösning ovan:
  • Hårdvarufel - Hårddiskar kan gå sönder, dock har jag allt lokalt på minst tre hårddiskar (2 server + 1 mediadator), dessutom har jag kopior på SugarSync.
  • Virus eller intrång på nätverket - Jag kan få dumheter på någon av mina datorer som raderar eller korrumperar mina filer. Enda helsäkra lösningen för detta är att ha en offlinebackup på t ex en USB-disk eller skriva ner sina filer på t ex optisk media (DVD, CD etc) som ej går att skriva över i efterhand. Dock har jag valt att prioritera smidigheten med automatiserade backuper, jag har försökt bränna skivor tidigare men det blir helt enkelt inte av. Jag bedömer inte risken som tillräckligt stor för att göra något åt saken.
  • Filsystemfel -Har haft lite strul med Windows Home Server tidigare då det hänt lite skumma saker med filsystemet, förmodligen pga ett par diskar som gått sönder, men jag är inte helt säker. Min lösning på detta är SugarSync-backupen.
  • Överföringsfel mellan datorer - Det kan bli fel när man för över filer mellan datorer för backup. Min lösning här är att verifiera de lokala överföringarna mellan servern och mediadatorn.
  • Mänskliga misstag - Det kanske farligaste hotet av alla, mig själv! Jag kan av misstag råka radera något jag inte borde radera. Två skydd existerar i min lösning: dels SugarSyncs versionshistorik av varje fil, dels min lokala inkrementella backup där all historia sparas.
  • Brand eller stöld - Nu när vi bor i villa känner jag att risken för brand och stöld är högre än det varit i en lägenhet. Den uppenbara lösningen på detta är såklart en offsitebackup till SugarSync.
  • SugarSync knasar till det - Ett scenario som innebär att SugarSync, som har access till alla mina filer, skulle bli knasigt och börja ta bort saker från min hårddisk. Inte så sannolikt kanske, men ändå något jag tänkt på. Min lösning på detta är de lokala backuperna till mediadatorn, som sker med helt annan mjukvara. Denna backup har dessutom bara läsrättigheter till katalogerna, så om denna backupmjukvara knasar till det så kan den inte skada originalfilerna.
  • EMP - Javisst, hur paranoid får man bli! I det ytterst osannolika fallet att en EMP smäller av i närheten har jag allting lagrat offsite i USA (SugarSync).
Så, hur paranoid är jag egentligen?  ;)

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar